Velvet Revolution Message in a Bubble
A közel tízéves Velvet Revolution a BMC Records utóbbi időszakának legsikeresebb jazz-zenekara, amely előző két lemeze révén halomra nyerte a német és francia díjakat.
Daniel Erdmann csaknem egy évtizede szoros és intenzív kapcsolatot ápol a BMC-vel. Aki Takase oldalán három albumon – Japanic (2019), Isn’t It Romantic? (2021) és Carmen Rhapsody (2023) – szerepel, amelyeknek már a folytatása is készülőben van a Japanic formáció második felvételével. Szintén a kiadónál jelent meg idén a Vincent Courtois, Daniel Erdmann és Robin Fincker alkotta trió impro-albuma. Erdmann új, Organic Soulfood nevű triója is a BMC Records-nál debütál majd.
A szaxofonos legeredményesebb és legnagyobb múltra visszatekintő saját formációja azonban a Velvet Revolution, amelynek tagjai három különböző nemzetből származnak, de valamennyien Franciaországban élnek, és onnan kiindulva járták be Európát. Első lemezük – A Short Moment of Zero G, 2016 – megkapta a francia Citizen Jazz és a Jazz Magazine legjobb minősítését, felkerült a New York City Jazz Record és a német lemezkritikusok best of-listájára egyaránt, majd elhozta a 2017-es év legjobb albumának járó német díjat (Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik). Ugyanebben az évben elnyerte a jazzvilág egyik legjelentősebb elismerését, az Echo Jazz díjat is. 2019-es második lemezükkel (Won’t Put No Flag Out) a diadalmenet folytatódott, és Daniel Erdmannt a German Jazz Awarddal is kitüntették.
Ahogy Erdmanntól már megszokhattuk, a Message in a Bubble című album ismét korunk egy aktuális problémájára reflektál. A magány tapasztalatát dolgozza fel, amelyet a világjárvány alatt különböző intenzitással mindenki átélt, és amellyel a modern ember azelőtt és azóta is szembesül. Zenéjük azonban nem segélykiáltás, hanem annak reményét fogalmazza meg, hogy az őszinte párbeszéd és együttlét ma is lehetséges. Bizonyára nem véletlen, hogy a trió három tagja éppen itt éri el a teljes egyenrangúságot. Théo Ceccaldi és Jim Hart a második Velvet-lemezen a korábbinál jóval nagyobb szerepet vállaltak az improvizációkban, most viszont már a lemezen szereplő kilenc kompozícióból hármat-hármat ők jegyeznek szerzőként. A trió szerves közössége tehát annak is teret nyit, hogy a zenészek önállósága kibontakozzon: Daniel Erdmann a szívhezszóló hangvételt, Théo Ceccaldi az önfeledt játékosságot, Jim Hart pedig a kortárs zene komplexitását járatja csúcsra.
Előadók
Daniel Erdmann – tenorszaxofon
Théo Ceccaldi – hegedű
Jim Hart – vibrafon
Produkciós adatok
Zeneszerző: Daniel Erdmann (2, 5, 7), Théo Ceccaldi (1, 6, 8) és Jim Hart (3, 4, 9)
Felvétel: BMC Stúdió, Budapest, 2022. november 7-9.
Hangmérnök: Szabó Viktor
Keverés: Mathieu Pion
Master: Pierre-Emmanuel Meriaud
Daniel Erdmann Selmer szaxofont és Vandoren fúvókát használ.
Jim Hart Mike Balter ütőkkel játszik.
Borítóterv: Natter Anna / Cinniature
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Ajánlók
Frank Graham - London Jazz News (en)
Ken Waxman - JazzWord (en)
Peter Dobšinský - skJazz (sk)
Wolfgang Giese - Musik an Sich (de)
Dr. Nagy Sándor - JazzMa (hu)
Olasz Sándor - riff.hu (hu)
Végső Zoltám - Élet és Irodalom (hu)
Velvet Revolution: Message in a Bubble
Online terjesztők listája
Megérkezett a harmadik „Velvet”. Egy pillanatnyi súlytalanság (A Short Moment of Zero G, 2016), majd bármilyen lobogó követésének elutasítása (Won’t Put No Flag Out, 2019) után most buborékból jönnek az üzenetek (Message in a Bubble).
Message in a Bubble – erről a hasonló hangzás okán mindenkinek Gordon Sumner, azaz Sting szerzeménye jut eszébe. Ez a szám inspirálta Gil Evanst, hogy az 1980-as végén együttműködésbe kezdjen a rockzenésszel, aki persze akkor már rég meg volt fertőzve a jazzvírussal. Sting slágere egy hajótöröttről szól, aki egy szigetről palackpostát dob a tengerbe, hogy enyhítse egyedüllétét, abban bízva, hogy kapcsolatot teremthet a külvilággal. Miután egy év eltelt válasz nélkül, az egyik reggel számtalan palackot talál a parton, neki címzett üzenetekkel. A dalszöveg kulcsmondata így hangzik: Úgy tűnik, mégsem egyedül vagyok egyedül („Seems I’m not alone at being a lone”).
Itt veszi fel a fonalat Daniel Erdmann: a „bársonyos forradalmárok” a magány tapasztalatát dolgozzák fel, amelyet a világjárvány alatt különböző intenzitással mindenki átélt, és a remény üzenetét szegezik szembe vele. A Velvet palackpostája nem afféle „SOS”, hanem a remény megfogalmazása: remény arra, hogy az egyedüllét véget ér, lehetséges még a párbeszéd, az együttlét. Bíznak benne, hogy kipukkad a buborék – persze nem csak a járványra vonatkoztatva értik ezt, hanem arra a zenén kívüli valóságra is, amellyel szemben jól megalapozott kételyeket táplálnak. A triviális, az egyedülálló, a sajátos jelenségekben Daniel Erdmann mindig képes megvilágítani az általánost.
A trió három tagja, Daniel Erdmann, Théo Ceccaldi és Jim Hart ennek a közösségvállalásnak ékesszóló példája. A zenekar 2015/16-os alapítása óta organikusan fejlődött olyan együttessé, amelyben az egész sokkal több, mint a részek összessége. Bár a projektet Daniel Erdmann vezeti, idővel Théo Ceccaldi és Jim Hart is önállósodott, aminek már a második lemezen megmutatkoztak a jelei, hiszen mi nd a ketten kivették a részüket az improvizációkból. Ez a tendencia most folytatódik, ráadásul a lemezen szereplő kilenc kompozíció közül mindhárom zenész hármat-hármat jegyez szerzőként – Daniel Erdmann már a kezdetekkor ezt tűzte ki célul.
Erdmann kivételes előadó, zeneszerző és hangszerelő, de talán ennél is nagyobb erőssége, hogy zenésztársaiból képes kihozni a maximumot. Így fogják a magukénak érezni a projektjét, és belsővé teszik azt a hangzást, amelyet eredetileg Erdmann képzelt el, amikor elindult zenészeket keresni ahhoz, hogy azt a belsőleg hallott hangzásképet megvalósíthassa. Ebből intenzív és sűrű, egymással szorosan összefonódó zenélés fakad, tévedhetetlen és mégis ösztönös reakciókkal, mélyen inspirált párbeszéddel. Csak egy példa: az első számot, Théo Ceccaldi kompozícióját Jim Hart indítja egy ritmikus ostinatóval a vibrafonon, amely felett Théo Ceccaldi brácsán rögtönöz dallamfordulatokat. Ezeket Daniel Erdmann szaxofonja ragadja fel, és terjedelmes improvizációt épít belőlük, amelyhez Ceccaldi pengetve adja a ritmikai alapot. Erdmann azután ezt veszi át, és Jim Hart improvizációja kap szárnyra – alatta mindvégig szilárd talajjal. Olyan formálási elvnek lehetünk tanúi, amely szabadon variálható.
Az együtt megélt önállóság ad mind a hármuknak alapot ahhoz, hogy zenében bonthassák ki saját történeteiket. Hiszen ők történetmesélők, képfestők. A dallamok világa felől érkeznek, és poggyászukban hozzák magukkal a hagyományt, és nem csak a jazz műfajét, hanem a barokktól az atonális zenéig mindenfélét, amelyeket ihlet vagy szükség szerint társítanak, vagy éppen szétforgácsolnak, kamarazenei szimfonikusok módjára, akiknek a finom humor is jól áll (The Velvet Tango).
Meg is törik a hagyományt, át is lépik a konvenciók határait, az újat, a kimondatlant, az ismeretlent keresve. Énekmondók ők, a szó legjobb értelmében, akik megragadják a valóságot, hogy fantáziával, szívvel-lélekkel megmutassák annak alternatíváit. Egy újabb reményteli Gordon Sumner-parafrázissal élve:
I hope that many get their
Message in a bubble.
Thomas Brückner
Fordítás: Zipernovszky Kornél