Manuel Zurria Sáry László: Niagara

BMCCD146 2008

Sáry László zenéjének meghitt, mély személyessége mindig is megragadott. Sőt, azt hiszem, már azelőtt is bennem rejtőzött valahol, mielőtt hallottam volna. Amikor először találkoztam Lászlóval Prágában, majd később 1998-ban Budapesten, az volt a benyomásom, hogy zenéjében van valami nagyon ismerős, valami, ami elemi erejű hatást gyakorol rám. Ennek az élménynek a hatására döntöttem úgy, hogy elkészítem ezt a CD-t.

Manuel Zurria


Előadók

Manuel Zurria - fuvola, ütőhangszerek (8, 12), billentyűs hangszerek (2)

Alda Caiello - szoprán (1)
Salvatore Carchiolo - csembaló (6)


Produkciós adatok

Felvétel: Studio SQ & TIN, Róma, 2003-2006
Felvétel, vágás és keverés: Manuel Zurria

Portréfotók: Burger Barna és Marco Delogu
Cover Art-Smart: GABMER / Bachman

Producer: Gőz László
Executive producer: Bognár Tamás

Készült a Nemzeti Kulturális Alap és az Artisjus Zenei Alapítvány támogatásával.


Ajánlók

Paco Yáñez - Mundoclasico.com (es)

Dariusz Mazurowski - Muzyka21 **** (pl)

Veres Bálint - Gramofon ***** (hu)

café momus (hu)

Galamb Zoltán - Ekultura.hu (hu)


3500 HUF 11 EUR

Sáry László:

01 Magnificat (1985), szopránhangra és három fuvolára 6:22
02 Kettős (2001), két fuvolára 0:55
03 Tájkép C-ben (1982), három fuvolára és szintetizátorra 12:59
04 Ludus Cromaticus (1987), hat fuvolára 2:45
05 Holdkutya (1990), négy fuvolára 3:31
06 Nagymama tánca (1978), basszusfuvolára és csembalóra 4:49
07 Tanulmányok (1989), két fuvolára 3:07
08 Canon (1977), hat fuvolára 4:52
09 Niagara (1992), fuvolára és ütőhangszerre 2:55
10 Tangó (1989), négy fuvolára 2:51
11 Napraforgó (1989), három fuvolára 4:08
12 Négyesben (2003-2007), négy fuvolára 4:52
13 Ismétlődő ötös (1985), fuvolára, basszusfuvolára és poharakra 4:18
14 Kotyogó kő egy korsóban (1980), négy fuvolára 8:03
Teljes idő 66:27

Online terjesztők listája



Sáry László zenéjének meghitt, mély személyessége mindig is megragadott. Sőt, azt hiszem, már azelőtt is bennem rejtőzött valahol, mielőtt hallottam volna. Amikor először találkoztam Lászlóval Prágában, majd később 1998-ban Budapesten, az volt a benyomásom, hogy zenéjében van valami nagyon ismerős, valami, ami elemi erejű hatást gyakorol rám. Ennek az élménynek a hatására döntöttem úgy, hogy elkészítem ezt a CD-t.

Római házamban hónapokon át, az éjszaka magányában teljesen egyedül szerkesztettem és kevertem a korábban rögzített hanganyagot – elhatároztam, hogy így fejezem ki hálámat egy művésznek, akit a legnagyobb becsben tartok. Úgy érzem, hogy ez az otthonomban végzett ártatlan rituálé még személyesebbé tette a felvételekhez fűződő viszonyomat.

Szeretném megköszönni zenésztársaimnak, Alda Caiellónak és Salvatore Carchiolónak értékes segítségüket. Munkámat feleségemnek és fiamnak, Paolának és Ariele-nek ajánlom, amiért oly sokáig türelemmel viselték éjjeli nyughatatlanságomat.

Manuel Zurria


Bár korábban többször találkoztunk, Manuel Zurriát először Rómában hallottam játszani, ahol az Alter Ego nevű kortárs zenei együttessel több darabomat is bemutatta. Kiváló előadói kvalitásai szóló és kamarazenészként egyaránt megmutatkoztak. A koncerten elhangzó szerzeményeim felvételeit azóta is őrzöm és előadásaikat a legjobbaknak tartom.

Manuel néhány évvel ezelőtt páratlan vállalkozásba kezdett. Elhatározta, hogy egyedül, saját stúdiójában rögzíti a fuvolákra és több, meghatározatlan hangszerelésű kamara- együttesre írott kompozíciómat. Ezek a darabok zeneileg és hangszer-technikailag egyaránt nagy kihívást jelentenek az előadónak.

A felvétel – Manuel Zurria fölényes hangszertudásának és teremtő fantáziájának köszönhetően – egyszerűen csodálatos. Kivételes élményben és nagy örömben részesített, s remélem a hallgatóságot is.

Sáry László


Sáry László

1940-ben született Győrött. 1966-ban zeneszerzői diplomát szerzett a budapesti Zeneakadémián, ahol tanára Szervánszky Endre volt. 1970-ben Jeney Zoltánnal, Vidovszky Lászlóval, Eötvös Péterrel, Simon Alberttel és Kocsis Zoltánnal közösen megalapította az Új Zenei Stúdiót, melyben zeneszerzőként és előadóként egyaránt közreműködött. 1972-ben Darmstadtban tett látogatásakor találkozott Christian Wolff zenéjével és nézeteivel. Ez a találkozás megerősítette a hagyományos európai gyakorlattól eltérő zeneszerzési utak iránti érdeklődését.

Az 1970-es évek közepétől kezdte el a speciális Kreatív zenei gyakorlatoknak nevezett „Sáry-módszer” kidolgozását, mely az új zenei gondolkodás alapelemeivel foglalkozik. Útbaigazítást ad bizonyos zeneszerzői módszerek megisme-réséhez, segítséget nyújt a memória és a rögtönzési készség fejlesztéséhez, a figyelem összpontosításához, valamint a társas zenélés gyakorlatához. Évente több alkalommal tart akkreditált kurzusokat pedagógusoknak, zenetanároknak és a Zeneművészeti Egyetem hallgatóinak. Számos kurzust tartott Japánban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Belgiumban és Észtországban.

1979-ben Kassák-díjat kapott. 1985-ben Erkel-díjjal tüntették ki. 1990-től a budapesti Katona József Színház zenei vezetője. Ugyanettől az évtől kezdve tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol Kreatív zenei gyakorlatát új tantárgyként vezette be. 1993-ban Bartók-Pásztory-díjjal jutalmazták.

1994-től részt vett a Lord Yehudi Menuhin által kezdeményezett MUSE (A zene, az egyensúly és a tolerancia forrása) projektben, amely egy zenén és éneklésen, táncon és testmozgáson alapuló oktatási módszer hátrányos helyzetű gyermekek számára. 1996-ban a Japán Alapítvány ösztöndíjasaként Tokióban töltött három hónapot, ahol a hagyományos japán színházat, zenét és táncot tanulmányozta. 1998-ban az Etűdök gőzmozdonyokra című műve díjat nyert a bécsi VII. Nemzetközi Elektroakusztikus Rostrumon. 1998-tól a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. 1999-ben jelent meg a Kreatív zenei gyakorlatok című módszertani könyve magyar, illetve angol nyelven, majd 2006-ban német nyelven is. 2000-ben Érdemes művész-díjat kapott. 2008-ban Kíváló művész-díjjal tüntették ki.


Manuel Zurria

1962-ben született Szicíliában, 1980 óta Rómában él. Hosszú volna felsorolni az összes olasz kortárs zeneszerzőt, akikkel pályája során dolgozott, de mindenképpen megemlítendő Francesco Pennisi, Adriano Guarnieri, Sylvano Bussotti, Aldo Clementi, Franco Donatoni, Luca Francesconi és Salvatore Sciarrino. A nemzetközi színtéren olyan komponistákkal dolgozott, mint Philip Glass, Terry Riley, Gavin Bryars, Giya Kancheli, Kaija Saariaho, Toshio Hosokawa, Alvin Curran, vagy Frederic Rzewski. Fiatal szerzők egész nemzedéke látott munkához az ő késztetésére, hogy alkotásaikkal kijelöljék a hangszeres zene új, kísérleti irányait. Az előadóművész jelenleg Philip Cornerrel ápol termékeny munkakapcsolatot.

Zurria eddigi munkásságát foglalta össze 2008 elején egy tripla albummal, melyet Repeat! címmel jelentetett meg a Die Schattel kiadó. A rendkívül jó kritikai visszhangot kapott minimalista zenei sorozaton eredeti fuvoladarabok és átdolgozások is szerepelnek, olyan művészekkel együttműködve, mint Arvo Pärt, Alvin Lucier, Louis Andriessen, vagy Tom Johnson.

Zurria régóta a nemzetközi kortárs zenei fesztiválok állandó vendége, megfordult a Velencei Zenei Biennalén, a Huddersfieldi Kortárs Zenei Fesztiválon, a sapporói, strasbourgi, párizsi, berlini, stockholmi, genfi, torinói, oslói, bécsi fesztiválokon, és más nemzetközi rendezvényeken. 1990-ben egyik alapítója volt az Alter Ego zenekarnak, amely napjaink egyik különösen sokoldalú újzenei csoportosulása. Lemezeit olyan cégek adták ki, mint a BMG-Ricordi, a Capstone Records, az EdiPan, a Stradivarius, a Die Schachtel vagy a Touch.

Kapcsolódó albumok