Estafest! Bayachrimae
Az Estafest tagjai a holland zenei élet legexcentrikusabb improvizatív művészei közül kerülnek ki. Közülük hárman is elnyerték a tekintélyes VPRO Boy Edgar Jazz-díjat, s valamennyien igényes saját zenei alkotásokat tudhatnak magukénak különböző, folyamatosan működő hazai és nemzetközi projektjeik révén. Az Estafest keretében e négy öntörvényű játékos intéz egymáshoz kihívást egy jobbára improvizatív zenei párbeszéd formájában.
Előadók
Anton Goudsmit – gitár
Oene van Geel – brácsa, cajon
Jeroen van Vliet – zongora
Mete Erker – szaxofon
Produkciós adatok
Szerzők: Oene van Geel (3, 4, 7, 10, 14), Jeroen van Vliet (2, 5, 11), Anton Goudsmit (9, 13), Mete Erker (6), Estafest! (1, 8, 12)
A felvétel 2016. szeptember 1-3 között a BMC koncerttermében (1-12, 14), illetve 2016. szeptember 3-án az Opus Jazz Clubban (13) készült
Felvétel: Szabó Viktor
Keverés Chris Weeda, Amsterdam
Borító: Huszár László / Greenroom
Producer: Gőz László
Label manager: Bognár Tamás
Ajánlók
Dave Sumner - Bird is the Worm (en)
Franpi Barriaux - CitizenJazz (fr)
Thierry Giard - CultureJazz (fr)
Michele Manzotti - Il Popolo del Blues (it)
Jan Jasper Tamboer - Het Parool *** (nl)
Eric van Homburg Scipio - Heaven Magazine (nl)
Philippe De Cleen - Writteninmusic.com *** (nl)
Jan Jasper Tamboer - Jazzism (nl)
Cyriel Pluimakers - Jazzenzo Jazz Magazine (nl)
Gijsbert Kamer - de Volkskrant (nl)
Sabine Schols & Armand Fanchamps - Draai om je oren (nl)
Amanda Kuyper - nrc.nl **** (nl)
Robert Ratajczak - Long Play (pl)
Jan Hocek - JazzPort (cz)
Peter Dobšinský - skJazz.sk ***** (sk)
Retkes Attila - Gramofon **** (hu)
Márton Attila - Demokrata (hu)
Zipernovszky Kornél - Magyar Narancs **** (hu)
Olasz Sándor - Riff (hu)
Czékus Mihály - HFP online (hu)
Bereczki Bálint - Jazzma (hu)
Estafest!: Bayachrimae
Online terjesztők listája
Az Estafest 2009-es megalakulásának közvetlen előzménye az volt, hogy addigra különböző duókoncerteken már mindannyian játszottak egymással, s felmerült az ötlet, hogy erőiket egy olyan kvartett formájában egyesítsék, amelyben ezek a duók együttesen alkotnák egy önálló kompozíció részeit. Az eredeti elképzelés szerint a különböző duók egymást váltogatták volna, egyfajta zenei váltófutás (estafette) keretében adva tovább egymásnak a stafétabotot, s mindez végül egy fergeteges zenei partyt, igazi ünnepet (fest) eredményezett volna. Az ötletet azonban abban a pillanatban elvetették, ahogy a legelső közös hangjuk megszólalt: azonnal megérezték ugyanis, hogy a kvartett igazi ereje abban rejlik, ahogy képlékeny formai keretek között, szabályok nélkül, csupán egymásra figyelve képesek játszani. Az Estafest úgymond élőben hangszerel, dalaik mindahány előadása azok egy-egy rögtönzött megzenésítését jelenti, s az így keletkező különleges érzés közönségükre is átragad: „nincs mitől félnünk, hiszen mindaz, amit csinálunk, itt és most történik – néha elszállunk, majd visszatérünk a földre, s mindezt rettenetesen élvezzük”.
Bármerre lépjenek is fel, az Estafest vibráló energiája világszerte megragadja a közönséget. Nemzetközi fesztiválokon és klubokban egyaránt koncerteztek, s a kvartettet beválasztották az évente megrendezett brémai Jazzahead szakmai vásár előadói közé is.
A Bayachrimae a csapat a harmadik albuma, amelynek dalait – egy, az Opus Jazz Clubban készült élő felvétel kivételével – a BMC koncerttermében vették fel. A címadó szókombináció a csapat inspirációs forrásaira utal: a Közép-Afrikában élő bayaka népcsoport zenéjére és a híres angol reneszánsz zeneszerző, John Dowland Lachrimae című darabjára. Mindkettő olyan zenei kultúrát képvisel, amelyben egyetlen zenei sor áll a középpontban s a létrejövő egész egy-egy ilyen sor következménye, nem pedig fordítva. Az Estafest azt a mélységes zenei szabadságot jelenti, amely bármilyen inspirációs forrásnak vagy egyéni színnek bármikor teret enged. Szerzeményeik a legelső hangtól kezdve párbeszédre ösztönöznek.
Valaki egyszer a zenét folytonosan egymáshoz közeledő és egymástól távolodó körökként jellemezte. A körök az egyes játékosokat jelentik, s minden játékos saját egyedi frekvenciákkal rendelkezik. Ezek néha széttartanak, néha átfedik egymást, de mindig egységes képet alkotnak.
ANTON GOUDSMIT a New Cool Collective és saját zenekara, a Ploctones révén egyaránt jól ismert gitáros. 2010-ben kapta meg a tekintélyes holland VPRO Boy Edgar jazz-díjat, s ugyanebben az évben a Duiveltje Pop-díjat is megnyerte a Legjobb gitáros kategóriában.
antongoudsmit.nl
OENE VAN GEEL (brácsa és cajon) úgy zeneszerzőként, mint a ZAPP4 kortárs vonósnégyes, a Nordanians és az OOOO zenekarok tagjaként is jól ismert. 2011-ben beválasztották az európai jazz színtér tíz legmarkánsabb feltörekvő improvizációs művészének alkotóteret nyújtó Take Five Europe rezidens projektbe. A VPRO Boy Edgar-díjat 2013-ban ítélték 1neki.
oenevangeel.com
JEROEN VAN VLIET zongorista zeneszerzőként, illetve Eric Vloeimans trombitással közös munkái és saját szólóprojektjeinek széles skálája révén tett szert jelentős hírnévre. 2008-ben elnyerte a North Sea Jazz Festival zeneszerzői felkérését. A VPRO Boy Edgardíjat 2015-ben ítélték oda neki.
jeroenvanvliet.com
METE ERKER szoprán- és tenorszaxofonos az Artvark Saxophone Quartet tagjaként és a Mete Erker Trio vezetőjeként is jól ismert. Hollandia egyik legegyénibb szaxofonosaként tartják számon, s lenyűgöző azok listája, akikkel együtt játszott: elég a Dave Liebman Group, a zongoravirtuóz Simon Nabatov vagy a szenegáli dobos mágus Doudou N’Diaye Rose nevét említenünk.
mete.nl